Blandt alle de mange ting der kan hjælpe dig til at sælge uden at du behøver at være sælger, er – Tag din telefon ! Og nej, det er ikke titlen på en film, det er ramme alvor.
Det er da logik for burhøns, er der mange der vil sige! Ikke desto mindre er der mange håndværkere og teknikkere der ganske enkelt ikke prioriterer særligt højt, at tage sin telefon. Og her tænker jeg ikke på lægen, hvor kunderne rent faktisk venter pænt, eller med stor omhu gerne forsøger 90 gange at komme igennem.
Nej, jeg tænker igen på håndværkeren der balancerer på sin stige, på teknikeren der lige er ved at udtænke næste generations uundværlige dims, eller på dem i butik der ligger med hovedet inde i glasmontren for at pudse glasset så det ser pænt ud til næste kunde.
‘Det er sikkert alligevel en telefonsælger fra en avis eller nogle der vil sælge mig billig strøm‘.
‘De må lægge en besked, hvis de mener at det er vigtigt…. – og hvis det er en kunde kan de lægge en besked, eller udfylde vores formular på hjemmesiden, så ringer jeg tilbage.’
Men det bliver det jo ikke bedre af. At du hader at tale med kunder, forandrer sig ikke bare fordi du ikke tager din telefon. At du skal ringe tilbage, gør bare at det store hul i maven forandrer sig til en nærdødoplevelse, allerede inden du får ringet op. Hvis du tager din telefon, kan du jo være heldig at det bare er en avissælger.
Ud over, at du nu skal til at tænke på at du skal tale med en kunde, så er der mange der ikke lægger den besked. Folk i dag er ultra utålmodige.
Jeg synes selv at jeg er rimeligt tålmodig, men alligevel orker jeg ikke den advokat eller håndværker der ikke tager deres telefon. Så er jeg bare videre. Når jeg ringer, så er det fordi jeg allerede er nået dertil at det ikke er nok bare at udfylde en formular. Nu vil jeg tale med et menneske! Tager du ikke din telefon, er der derfor stor sandsynlighed for at du bliver sorteret fra.
Ringer du tilbage inden for kort tid, kan du være heldig at jeg endnu ikke har fået fumlet mig frem til din konkurrents nummer. Eller at han/hun heller ikke svarede på telefonen.
Hvis du ikke tager din telefon, så tvinger du din potentielle kunde til at gå videre i rækken. De ved jo ikke at du påtænker at ringe tilbage. Det er der mange der ikke gør!
Selvfølgelig skal du ikke udsætte dig selv for fare ved at tage telefonen mens du står på stigen og fumler med spanden, eller forsøge dig med håndholdt mens du kører bil. Det er her automatikken kan hjælpe dig (hør mere om mulighederne her…).
Du mister kunder hvis du ikke tager din telefon !
Som nævnt, har jeg seriøst både overvejet og faktisk også udviklet flere automatiske løsninger til at prøve at erstatte mig selv, så jeg ikke behøver at tage min telefon.
Og mange af mine kunder har spurgt til, presset mig til og plaget mig om løsninger der fritager dem fra at tage telefonen eller for i det hele taget at tale med kunderne. Og flere af dem har da også fået udviklet forskellige geniale løsninger.
Jeg har dog stadig til gode, at se den model der kan erstatte dig som mennesker – selv om du ikke er sælger.
Hvad skal man så sige – når man tager sin telefon?
Når nu du får overvundet dig selv, og tager din telefon, eller ringer tilbage til en kunde – hvad skal du så sige? Det vil jeg gå meget mere i dybden med i et senere indlæg. Det vigtigste er dog – at lytte til din kunde.
Der er mange måder at lytte på, og hvordan du lytter kan gøre en verden til forskel på om du skal på kursus og lære at være sælger, eller om du kan sælge uden at være sælger.